Klubu Senior + w Redzie
§ 1. INFORMACJE OGÓLNE
- Niniejszy Regulamin określa zasady funkcjonowania i organizacji Klubu „Senior+”
w Redzie, zwanego dalej Klubem. - Klub jest miejscem spotkań mieszkańców Gminy Miasto Reda w wieku 60 i więcej lat, nieaktywnych zawodowo.
- Klub funkcjonuje w ramach i w strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie.
- Nadzór nad działalnością Klubu „Senior+” sprawuje Dyrektor Miejskiego Ośrodku Pomocy Społecznej w Redzie.
- Siedzibą Klubu są pomieszczenia w budynku Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji przy
ul. Łąkowej 59 w Redzie. - Klub dysponuje 15 miejscami.
- Klub działa w godzinach od 7.30 do 15.30 od poniedziałku do piątku.
- Od godz. 8.30 do 11.00 lub 12.30 do 15.00 prowadzone będą zajęcia indywidualne.
- Cotygodniowy harmonogram zajęć podawany będzie do publicznej wiadomości.
- Klub działa zgodnie z przepisami: ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Programu Wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 157 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior-WIGOR” na lata 2015-2020, Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie oraz Regulaminu Klubu Senior + w Redzie.
§ 2. CELE KLUBU SENIOR+ w Redzie
- Klub „Senior+” w Redzie jest ośrodkiem wsparcia dla seniorów w rozumieniu przepisu
art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. - Celem głównym Klubu „Senior+” w Redzie jest aktywizacja społeczna, integracja, włączanie społeczne osób starszych do społeczności lokalnej oraz organizacja wspólnego spędzania czasu wolnego przez seniorów.
- Cele szczegółowe Klubu to: poprawa stanu psychofizycznego uczestników, zapewnienie wsparcia i stworzenie odpowiednich warunków do różnych form aktywności i integracji seniorów, zapewnienie wsparcia i stworzenie warunków do samopomocy i aktywności seniorów jako liderów społeczności lokalnej, rozwój systemu pomocy środowiskowej dla seniorów.
§ 3. ZASADY UCZESTNICTWA W KLUBIE
- Uczestnikiem / uczestniczką Klubu „Senior+” w Redzie może zostać każdy mieszkaniec Gminy Reda, który ukończył 60 lat i jest osobą nieaktywną zawodowo.
- Uczestnictwo w Klubie jest dobrowolne i nieodpłatne w okresie 12 miesięcy.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest przedłużenie uczestnictwa na kolejny okres.
- Uczestnictwo w Klubie wymaga złożenia wszystkich niżej wymienionych dokumentów:
- deklaracji uczestnictwa w Klubie „Senior+” w Redzie, stanowiącej załącznik nr 1
do niniejszego Regulaminu, - oświadczenia o zapoznaniu się z niniejszym Regulaminem i zobowiązania do jego przestrzegania. Oświadczenie kandydata o braku przeciwwskazań do uczestnictwa
w zajęciach ruchowych i sportowo – rekreacyjnych, jeżeli senior / seniorka chce
w nich uczestniczyć oraz oświadczenia o spełnianiu kryteriów kwalifikacyjnych stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu, - zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z zasadami określonymi
w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) –
Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r., określanego terminem RODO oraz z zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000), stanowiąca załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. Zezwolenie lub brak zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku zgodnie z przepisami ustawy z dnia 04 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, (ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1191), stanowiące załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu,
- Dane zawarte w deklaracji są weryfikowane na podstawie dokumentu tożsamości seniora / seniorki okazanego w trakcie przyjmowania deklaracji.
- Dokumenty wymienione w ust. 3 przyjmowane są w siedzibie Klubu w godzinach jego funkcjonowania. W ramach prowadzonej rekrutacji na rok 2020 wnioski należy składać
w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Derdowskiego 25, 84- 240 Reda. Zakwalifikowanych zostanie 15 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń. W przypadku większej liczby osób chętnych, stworzona zostanie lista rezerwowa. - Uczestnikowi / uczestniczce Klubu „Senior+” w Redzie wydaje się informację
o przetwarzaniu danych osobowych, stanowiącą załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. - Uczestnictwo w Klubie rozpoczyna się od dnia rozpoczęcia udziału seniora / seniorki
w zajęciach. - Potwierdzeniem uczestnictwa na zajęciach w Klubie „Senior+” w Redzie jest lista obecności.
- Klub nie świadczy usług opiekuńczych i nie świadczy opieki osobom niesamodzielnym.
- Uczestnictwo w Klubie odbywa się na zasadach:
- poszanowania podmiotowości każdego uczestnika i uczestniczki, poszanowania godności, wolności i intymności uczestników,
- zapewnienia uczestnikom poczucia bezpieczeństwa,
- zapewnienia otwartego dostępu do usług,
- promowania potencjału i doświadczenia seniorów,
- motywowania uczestników do samopomocy,
- animowania aktywności i rozwoju osobistego w oparciu o indywidualne potrzeby i możliwości seniora /seniorki,
- animowania integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym,
- promowania wolontariatu międzypokoleniowego.
- Zakończenie uczestnictwa w Klubie następuje w sytuacji:
- zgłoszenia przez seniora / seniorkę rezygnacji z uczestnictwa w Klubie,
- śmierci członka klubu
- nie przestrzegania przez uczestnika / uczestniczkę postanowień niniejszego Regulaminu, w tym także w sytuacji nieuzasadnionej nieobecności uczestnika / uczestniczki, jeżeli nieobecność ta trwa przez 14 dni w miesiącu łącznie. Decyzję o zakończeniu uczestnictwa w Klubie z wymienionego powodu podejmuje Dyrektor MOPS w Redzie na wniosek Kierownika Klubu „Senior+”.
- W razie nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej 14 dni do Klubu kwalifikowana jest pierwsza osoba z listy rezerwowej.
§ 4. ZAKRES DZIAŁANIA KLUBU
- Oferta Klubu „Senior+” w Redzie obejmuje:
- usługi o charakterze bytowym: miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego
i aktywnego spędzania czasu, dostęp do gorących i zimnych napojów (herbata, kawa, woda) oraz jeden gorący posiłek dziennie. - usługi wspomagające: organizacja czasu wolnego, stworzenie warunków do samopomocy, umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych
i integracyjnych, rozwój pasji i zainteresowań, itp., zaspokojenie potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich (w tym m.in. umożliwienie uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych oraz spotkaniach okolicznościowych, itp.), kształtowanie postawy prozdrowotnej, stworzenie warunków do rozwoju integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym oraz do wolontariatu międzypokoleniowego.
- Usługi o charakterze wspomagającym świadczone są przez kadrę merytoryczną Klubu oraz przez specjalistów zaangażowanych do realizacji poszczególnych form wsparcia.
§ 5. ORGANIZACJA KLUBU
- Klub „Senior+” w Redzie funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach
od 7.30 do 15.30.
Uczestnicy podzieleni są na dwie grupy: poranną od 8.00-11.30 oraz popołudniową od 11.30- 15.00. W uzasadnionych sytuacjach Klub może realizować swoje działania także w innych godzinach, bez podziału na grupy. Ciepły posiłek przysługujący uczestnikom – wydawany jest od 11.00 do 12.00 w dniach otwarcia Klubu, w razie rezygnacji z posiłku uczestnik nie otrzyma ekwiwalentu jego wartości w innej formie (np. gotówki, przelewu itp.)
- Poza godzinami zajęć indywidualnych dopuszcza się możliwość uczestnictwa seniorów z poza listy zadeklarowanych do udziału w działalności Klubu.
- Poza godzinami funkcjonowania Klubu możliwe jest udostępnienie jego pomieszczeń na rzecz działań senioralnych na pisemny wniosek do Kierownika Klubu „Senior+” ze wskazaniem osoby odpowiedzialnej.
- Oferta Klubu realizowana jest na podstawie i zgodnie z rocznym planem pracy Klubu opracowanym przez Kierownika Klubu „Senior+” i zatwierdzonym przez Dyrektora MOPS.
- Zajęcia w Klubie organizowane są w formie: warsztatów tematycznych i spotkań ogólnych: prelekcji, odczytów, wycieczek, wizyt studyjnych, imprez okolicznościowych, spotkań integracyjnych, udziału w ogólnodostępnych lub dedykowanych imprezach artystycznych, kulturalnych i sportowych, itd. oraz innych formach rozwoju, rekreacji i wypoczynku.
- Przyjmuje się, że w trakcie zajęć związanych z wyjazdem poza miasto, na grupę
15 uczestników przypada co najmniej jeden opiekun. - Kadrę merytoryczną Klubu stanowią:
– kierownik Klubu „Senior+”
– instruktor ds. kulturalno-oświatowych
– terapeuta zajęciowy
– opiekun
- Bezpośredni nadzór nad działalnością Klubu sprawuje Kierownika Klubu „Senior+” .
- Nadzór nad funkcjonowaniem Klubu sprawuje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej
w Redzie.
§ 6. DOKUMENTOWANIE UCZESTNICTWA W KLUBIE
- Dokumentacja każdego uczestnika / uczestniczki Klubu obejmuje:
1) dokumenty wymienione w § 3 ust. 3 niniejszego Regulaminu,
2)zaświadczania o udziale w szkoleniach, warsztatach i innych formach aktywności,
o ile zostały wydane,
3) inne dokumenty związane z uczestnictwem w Klubie,
4) pisemną informację o zakończeniu uczestnictwa w Klubie.
- Dokumentację uczestników prowadzą pracownicy Klubu.
- Dokumentację Klubu stanowią także: listy obecności uczestników, dzienniki zajęć, ewidencje
i rejestry, plany pracy wraz ze sprawozdaniami z ich realizacji, faktury, rachunki, noty księgowe, dokumentacja fotograficzna, artykuły w prasie, pozostałe sprawozdania i analizy, pozostała dokumentacja wynikająca z bieżącego funkcjonowania placówki. - Obowiązek prowadzenia ww. dokumentacji przypisany jest kadrze placówki w zakresach czynności.
§ 7. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW KLUBU SENIOR+
- Uczestnik / uczestniczka Klubu ma prawo do:
1) pobytu w siedzibie Klubu w terminach i godzinach jego funkcjonowania,
2) czynnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć oferowanych w Klubie i poza jego siedzibą pod warunkiem braku przeciwwskazań zdrowotnych,
3) promowania i wykorzystywania swojego potencjału i doświadczenia,
4) udziału w wolontariacie międzypokoleniowym
5) uczestniczenia w samorządnym organizowaniu się uczestników w celu reprezentowania swoich interesów i podtrzymywania właściwych form współdziałania z kadrą Klubu
i specjalistami z zewnątrz, zapewniających prawidłową realizację ich praw i potrzeb,
6) użytkowania pomieszczeń Klubu: sali zajęciowej, aneksu kuchennego, łazienek oraz innych pomieszczeń innych obiektach, jeżeli będą się w nich odbywały zajęcia dla uczestników,
7) korzystania – w obecności kadry lub osób upoważnionych do prowadzenia zajęć – ze sprzętów będących na wyposażeniu Klubu (sprzęt audiowizualny, komputerowy, AGD, sportowy i inny przeznaczony do prowadzenia zajęć)
8) korzystania z prasy i wydawnictw przeznaczonych dla uczestników;
9) korzystania z materiałów przeznaczonych do terapii zajęciowej w obecności osoby upoważnionej do prowadzenia zajęć.
- Uczestnik / uczestniczka ma obowiązek:
- aktywnego uczestniczenia w organizowanych formach aktywności i zajęciach,
- poszanowania prawa do godności, wolności i intymności innych uczestników,
- przedłożenia oświadczenia o braku przeciwwskazań do uczestnictwa
w zajęciach ruchowych i sportowo – rekreacyjnych, jeżeli w nich uczestniczy, - dbania o mienie Klubu, pomieszczenia, sprzęty i materiały służące uczestnikom, korzystania z nich wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem,
- dbania o estetykę i zachowanie czystości w pomieszczeniach Klubu i innych pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia dla uczestników,
- zachowania kultury osobistej,
- przestrzegania przepisów bhp, ppoż. i sanitarnych
- natychmiastowego zgłaszania kadrze Klubu wszystkich zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i uszkodzeń,
- stosowania się do wskazówek kadry i innych osób upoważnionych do prowadzenia zajęć,
- ponoszenia odpowiedzialności za szkody w mieniu spowodowane działaniem umyślnym.
- Uczestnikom Klubu zabrania się:
- pobytu w siedzibie Klubu poza terminami i godzinami jego funkcjonowania,
- wnoszenia na teren Klubu i spożywania alkoholu i innych środków psychoaktywnych
- pobytu na terenie Klubu po spożyciu alkoholu lub innych środków psychoaktywnych,
- palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi na zewnątrz placówki,
- wynoszenia poza placówkę sprzętów i wyposażenia Klubu,
- samodzielnego usuwania zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i usterek,
- wprowadzania na teren Klubu osób nieupoważnionych
- wprowadzania na teren Klubu zwierząt
- wnoszenia na teren Klubu rzeczy, sprzętów, gotówki, dokumentów zbędnych
w trakcie pobytu lub nie będących własnością uczestnika, szczególnie o wysokiej wartości.
§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Uczestnik/uczestniczka Klubu zobowiązany/zobowiązana jest do zapoznania się
z niniejszym Regulaminem i do przestrzegania jego postanowień, co potwierdza złożeniem stosownych oświadczeń, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu. - Pierwszeństwo w przyjęciu do Klubu Senior+ w Redzie mają osoby znajdujące się na liście rezerwowej.
- Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste, sprzęty, gotówkę lub dokumenty wniesione przez uczestnika/uczestniczkę na terenie placówki.
- W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie decyzję podejmuje Dyrektor MOPS
w Redzie. - Zmiany Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.