Regulamin

Klubu Senior + w Redzie

http://senior.gov.pl/source/senior-plus-logo.jpg

§ 1. INFORMACJE OGÓLNE

  1. Niniejszy Regulamin określa zasady funkcjonowania i organizacji Klubu „Senior+” 
    w Redzie, zwanego dalej Klubem. 
  2. Klub jest miejscem spotkań mieszkańców Gminy Miasto Reda  w wieku 60 i więcej lat, nieaktywnych zawodowo. 
  3. Klub funkcjonuje w ramach i w strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie.
  4. Nadzór nad działalnością Klubu „Senior+” sprawuje Dyrektor Miejskiego Ośrodku Pomocy Społecznej w Redzie.
  5. Siedzibą Klubu są pomieszczenia w budynku Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji  przy
    ul. Łąkowej 59 w Redzie. 
  6. Klub dysponuje 15 miejscami. 
  7. Klub działa w godzinach od 7.30 do 15.30 od poniedziałku do piątku. 
  8. Od godz. 8.30 do 11.00 lub 12.30 do 15.00 prowadzone będą zajęcia indywidualne.
  9. Cotygodniowy harmonogram zajęć podawany będzie do publicznej wiadomości.
  10. Klub działa zgodnie z przepisami: ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Programu Wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 157 Rady Ministrów  z dnia 20 grudnia 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior-WIGOR” na lata 2015-2020, Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie oraz Regulaminu Klubu Senior + w Redzie.  

§ 2. CELE  KLUBU SENIOR+ w Redzie

  1. Klub „Senior+” w Redzie jest ośrodkiem wsparcia dla seniorów w rozumieniu przepisu
    art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. 
  2. Celem głównym Klubu „Senior+” w Redzie jest aktywizacja społeczna, integracja, włączanie społeczne osób starszych do społeczności lokalnej oraz organizacja wspólnego spędzania czasu wolnego przez seniorów.  
  3. Cele szczegółowe Klubu to:  poprawa stanu psychofizycznego uczestników,  zapewnienie wsparcia i stworzenie odpowiednich warunków do różnych form aktywności i integracji seniorów, zapewnienie wsparcia i stworzenie warunków do samopomocy i aktywności seniorów jako liderów społeczności lokalnej, rozwój systemu pomocy środowiskowej dla seniorów.      

§ 3. ZASADY UCZESTNICTWA W KLUBIE

  1. Uczestnikiem / uczestniczką Klubu „Senior+”  w Redzie może zostać każdy mieszkaniec Gminy Reda, który ukończył 60 lat i jest osobą nieaktywną zawodowo.  
  2. Uczestnictwo w Klubie jest dobrowolne i nieodpłatne w okresie 12 miesięcy.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest przedłużenie uczestnictwa na kolejny okres.
  4. Uczestnictwo w Klubie wymaga złożenia wszystkich niżej wymienionych dokumentów:  
  1. deklaracji uczestnictwa w Klubie „Senior+” w Redzie, stanowiącej załącznik nr 1
    do niniejszego Regulaminu, 
  2. oświadczenia o zapoznaniu się z niniejszym Regulaminem i zobowiązania do jego przestrzegania. Oświadczenie kandydata o braku przeciwwskazań do uczestnictwa
    w zajęciach ruchowych i sportowo – rekreacyjnych, jeżeli senior / seniorka chce
    w nich uczestniczyć  oraz oświadczenia o spełnianiu kryteriów kwalifikacyjnych  stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu, 
  3. zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z zasadami określonymi  
    w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) –
    Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r., określanego terminem RODO oraz z zasadami określonymi  w przepisach ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.  z 2018 r. poz. 1000), stanowiąca załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. Zezwolenie lub brak zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku zgodnie z przepisami ustawy z dnia 04 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, (ustawy  z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1191), stanowiące załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu, 
  1. Dane zawarte w deklaracji są weryfikowane na podstawie dokumentu tożsamości seniora / seniorki okazanego w trakcie przyjmowania deklaracji.  
  2. Dokumenty wymienione w ust. 3 przyjmowane są w siedzibie Klubu w godzinach jego funkcjonowania. W ramach prowadzonej rekrutacji  na rok 2020 wnioski należy składać 
    w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Derdowskiego 25, 84- 240 Reda. Zakwalifikowanych zostanie 15 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń. W przypadku większej liczby osób chętnych, stworzona zostanie lista rezerwowa. 
  3. Uczestnikowi / uczestniczce Klubu „Senior+” w Redzie wydaje się informację 
    o przetwarzaniu danych osobowych,  stanowiącą załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. 
  4. Uczestnictwo w Klubie rozpoczyna się od dnia rozpoczęcia udziału seniora / seniorki 
    w zajęciach.
  5. Potwierdzeniem uczestnictwa na zajęciach w Klubie „Senior+” w Redzie jest lista obecności. 
  6. Klub nie świadczy usług opiekuńczych i nie świadczy opieki osobom niesamodzielnym. 
  7.  Uczestnictwo w Klubie odbywa się na zasadach:   
  1. poszanowania podmiotowości każdego uczestnika i uczestniczki, poszanowania  godności, wolności i intymności uczestników,
  2. zapewnienia uczestnikom poczucia bezpieczeństwa,
  3. zapewnienia otwartego dostępu do usług,    
  4. promowania potencjału i doświadczenia seniorów,  
  5. motywowania uczestników do samopomocy,   
  6.  animowania aktywności i rozwoju osobistego w oparciu o indywidualne potrzeby                          i możliwości seniora /seniorki, 
  7. animowania integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym, 
  8. promowania wolontariatu międzypokoleniowego. 
  9. Zakończenie uczestnictwa w Klubie następuje w sytuacji:  
  1. zgłoszenia przez seniora / seniorkę rezygnacji z uczestnictwa w Klubie, 
  2. śmierci członka klubu 
  3. nie przestrzegania przez uczestnika / uczestniczkę postanowień niniejszego Regulaminu, w tym także w sytuacji nieuzasadnionej nieobecności uczestnika / uczestniczki, jeżeli nieobecność ta trwa przez  14 dni w miesiącu łącznie. Decyzję o zakończeniu uczestnictwa w Klubie z wymienionego powodu podejmuje Dyrektor  MOPS w Redzie na wniosek Kierownika Klubu „Senior+”.
  4. W razie nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej 14 dni do Klubu kwalifikowana jest pierwsza osoba z listy rezerwowej. 

§ 4. ZAKRES DZIAŁANIA KLUBU

  1. Oferta Klubu „Senior+” w Redzie obejmuje: 
  1. usługi o charakterze bytowym: miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego
    i aktywnego spędzania czasu, dostęp do gorących i zimnych napojów (herbata, kawa, woda)   oraz jeden gorący posiłek dziennie. 
  2. usługi wspomagające: organizacja czasu wolnego, stworzenie warunków do samopomocy,  umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych
    i integracyjnych,  rozwój pasji i zainteresowań, itp.,  zaspokojenie potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich (w tym m.in.  umożliwienie uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych oraz spotkaniach okolicznościowych, itp.), kształtowanie postawy prozdrowotnej,  stworzenie warunków do rozwoju integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym oraz do wolontariatu międzypokoleniowego.  
  1. Usługi o charakterze wspomagającym świadczone są przez kadrę merytoryczną Klubu  oraz przez specjalistów zaangażowanych do realizacji poszczególnych form wsparcia. 

§ 5. ORGANIZACJA KLUBU

  1. Klub „Senior+” w Redzie funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach
    od 7.30 do 15.30.

Uczestnicy podzieleni są na dwie grupy: poranną od 8.00-11.30 oraz popołudniową od 11.30- 15.00. W uzasadnionych sytuacjach Klub może realizować swoje działania także w innych godzinach, bez podziału na grupy. Ciepły posiłek przysługujący uczestnikom – wydawany jest  od 11.00 do 12.00 w dniach otwarcia Klubu, w razie rezygnacji z posiłku uczestnik nie otrzyma ekwiwalentu jego wartości w innej formie (np. gotówki, przelewu itp.)

  1. Poza godzinami zajęć indywidualnych dopuszcza się możliwość uczestnictwa seniorów z poza listy zadeklarowanych do udziału w działalności Klubu.
  2. Poza godzinami funkcjonowania Klubu możliwe jest udostępnienie jego pomieszczeń na rzecz działań senioralnych na pisemny wniosek do Kierownika Klubu „Senior+” ze wskazaniem osoby odpowiedzialnej.
  3. Oferta Klubu realizowana jest na podstawie i zgodnie z rocznym planem pracy Klubu opracowanym przez Kierownika Klubu „Senior+”  i zatwierdzonym przez Dyrektora MOPS. 
  4. Zajęcia w Klubie organizowane są w formie:  warsztatów tematycznych i spotkań ogólnych: prelekcji, odczytów, wycieczek, wizyt studyjnych, imprez okolicznościowych, spotkań integracyjnych, udziału w ogólnodostępnych lub dedykowanych imprezach artystycznych, kulturalnych i sportowych, itd. oraz innych formach rozwoju, rekreacji i wypoczynku.  
  5.  Przyjmuje się, że w trakcie zajęć związanych z wyjazdem poza miasto, na grupę
    15  uczestników przypada co najmniej jeden opiekun.   
  6. Kadrę merytoryczną Klubu stanowią: 

– kierownik Klubu „Senior+”

– instruktor ds. kulturalno-oświatowych

– terapeuta zajęciowy

– opiekun

  1. Bezpośredni nadzór nad działalnością Klubu sprawuje Kierownika Klubu „Senior+” . 
  2.  Nadzór nad funkcjonowaniem Klubu sprawuje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej  
    w Redzie. 

§ 6. DOKUMENTOWANIE UCZESTNICTWA W KLUBIE

  1. Dokumentacja każdego uczestnika / uczestniczki Klubu obejmuje: 

1) dokumenty wymienione w § 3 ust. 3 niniejszego Regulaminu,  

2)zaświadczania o udziale w szkoleniach, warsztatach i innych formach aktywności,
o ile zostały wydane,

3) inne dokumenty związane z uczestnictwem w Klubie, 

4) pisemną informację o zakończeniu uczestnictwa w Klubie.  

  1. Dokumentację uczestników prowadzą pracownicy Klubu. 
  2. Dokumentację Klubu stanowią także: listy obecności uczestników, dzienniki zajęć, ewidencje
    i rejestry, plany pracy wraz ze sprawozdaniami z ich realizacji, faktury, rachunki, noty księgowe, dokumentacja fotograficzna, artykuły w prasie,  pozostałe sprawozdania i analizy, pozostała dokumentacja  wynikająca z bieżącego funkcjonowania placówki.  
  3. Obowiązek prowadzenia ww. dokumentacji przypisany jest kadrze placówki  w zakresach czynności.  

§ 7. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW KLUBU SENIOR+

  1. Uczestnik / uczestniczka Klubu ma prawo do: 

1) pobytu w siedzibie Klubu w terminach i godzinach jego funkcjonowania,  

2) czynnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć oferowanych w Klubie i poza jego siedzibą pod warunkiem braku przeciwwskazań zdrowotnych, 

3) promowania i wykorzystywania swojego potencjału i doświadczenia,  

4) udziału w wolontariacie międzypokoleniowym  

5) uczestniczenia w samorządnym organizowaniu się uczestników w celu reprezentowania swoich interesów i podtrzymywania właściwych form współdziałania  z kadrą Klubu
i specjalistami z zewnątrz, zapewniających prawidłową realizację ich praw i potrzeb, 

6) użytkowania pomieszczeń Klubu: sali zajęciowej, aneksu kuchennego, łazienek oraz innych pomieszczeń innych obiektach, jeżeli będą się w nich odbywały zajęcia dla uczestników,  

7) korzystania – w obecności kadry lub osób upoważnionych do prowadzenia zajęć – ze sprzętów będących na wyposażeniu Klubu (sprzęt audiowizualny, komputerowy, AGD, sportowy i inny przeznaczony do prowadzenia zajęć) 

8) korzystania z prasy i wydawnictw przeznaczonych dla uczestników; 

9) korzystania z materiałów przeznaczonych do terapii zajęciowej w obecności osoby upoważnionej do prowadzenia zajęć.   

  1. Uczestnik / uczestniczka ma obowiązek:  
  1. aktywnego uczestniczenia w organizowanych formach aktywności i zajęciach,
  2. poszanowania prawa do godności, wolności i intymności innych uczestników,
  3. przedłożenia oświadczenia o braku przeciwwskazań do uczestnictwa 
    w zajęciach ruchowych i sportowo – rekreacyjnych, jeżeli w nich uczestniczy,  
  4. dbania o mienie Klubu, pomieszczenia, sprzęty i materiały służące uczestnikom, korzystania z nich wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem,  
  5. dbania o estetykę i zachowanie czystości w pomieszczeniach Klubu i innych pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia dla uczestników, 
  6.  zachowania kultury osobistej,  
  7.  przestrzegania przepisów bhp, ppoż. i sanitarnych 
  8. natychmiastowego zgłaszania kadrze Klubu wszystkich zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i uszkodzeń,   
  9.  stosowania się do wskazówek kadry i innych osób upoważnionych do prowadzenia zajęć, 
  10. ponoszenia odpowiedzialności za szkody w mieniu spowodowane działaniem umyślnym.  
  1. Uczestnikom Klubu zabrania się: 
  1. pobytu w siedzibie Klubu poza terminami i godzinami jego funkcjonowania,
  2. wnoszenia na teren Klubu i spożywania alkoholu i innych środków psychoaktywnych  
  3. pobytu na terenie Klubu po spożyciu alkoholu lub innych środków psychoaktywnych, 
  4. palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi na zewnątrz placówki,  
  5. wynoszenia poza placówkę sprzętów i wyposażenia Klubu,   
  6. samodzielnego usuwania zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i usterek,    
  7. wprowadzania na teren Klubu osób nieupoważnionych  
  8. wprowadzania na teren Klubu zwierząt 
  9. wnoszenia na teren Klubu rzeczy, sprzętów, gotówki, dokumentów zbędnych 
    w trakcie pobytu lub nie będących własnością uczestnika, szczególnie o wysokiej wartości.    

§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Uczestnik/uczestniczka Klubu zobowiązany/zobowiązana jest do zapoznania się 
    z niniejszym Regulaminem i do przestrzegania jego postanowień, co potwierdza złożeniem stosownych oświadczeń, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu.  
  2.  Pierwszeństwo w przyjęciu do Klubu Senior+ w Redzie mają osoby znajdujące się na liście rezerwowej.  
  3. Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste, sprzęty, gotówkę lub dokumenty wniesione przez uczestnika/uczestniczkę na terenie placówki.  
  4. W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie decyzję podejmuje Dyrektor  MOPS
    w Redzie.   
  5. Zmiany Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.  

Do pobrania: