Regulamin

Klubu Senior + w Redzie

http://senior.gov.pl/source/senior-plus-logo.jpg

§ 1. INFORMACJE OGÓLNE

  1. Niniejszy Regulamin określa zasady funkcjonowania i organizacji Klubu „Senior+” 
    w Redzie, zwanego dalej Klubem. 
  2. Klub jest miejscem spotkań mieszkańców Gminy Miasto Reda  w wieku 60 i więcej lat, nieaktywnych zawodowo. 
  3. Klub funkcjonuje w ramach struktury Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie.
  4. Nadzór nad działalnością Klubu „Senior+” sprawuje Dyrektor Miejskiego Ośrodku Pomocy Społecznej w Redzie.
  5. Siedzibą Klubu są pomieszczenia w budynku Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ul. Łąkowej 59 w Redzie. 
  6. Klub dysponuje 15 miejscami. Uczestnictwo obejmuje  udział w zajęciach „Klubu Senior +” w okresie kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych ( od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego).
  7. Miesięczny harmonogram zajęć podawany jest do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej MOPS w Redzie (www.mopsreda.pl).
  8. Klub działa zgodnie z przepisami: ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Programu Wieloletniego „Senior+” oraz niniejszego Regulaminu. 

§ 2. CELE  KLUBU „SENIOR+” w Redzie

  1. Klub „Senior+” w Redzie jest ośrodkiem wsparcia dla seniorów w rozumieniu przepisu
    art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. 
  2. Celem głównym Klubu „Senior+” w Redzie jest aktywizacja społeczna, integracja, włączanie społeczne osób starszych do społeczności lokalnej oraz organizacja wspólnego spędzania czasu wolnego przez seniorów.  
  3. Cele szczegółowe Klubu to:  poprawa stanu psychofizycznego uczestników,  zapewnienie wsparcia i stworzenie odpowiednich warunków do różnych form aktywności i integracji seniorów, zapewnienie wsparcia i stworzenie warunków do samopomocy i aktywności seniorów jako liderów społeczności lokalnej, rozwój systemu pomocy środowiskowej dla seniorów.   
  4. Klub nie świadczy usług opiekuńczych i nie świadczy opieki osobom niesamodzielnym. 
  5.  Uczestnictwo w Klubie odbywa się na zasadach:   
  1. poszanowania podmiotowości każdego uczestnika i uczestniczki, poszanowania  godności, wolności i intymności uczestników,
  2. zapewnienia uczestnikom poczucia bezpieczeństwa,
  3. zapewnienia otwartego dostępu do usług,    
  4. promowania potencjału i doświadczenia seniorów,  
  5. motywowania uczestników do samopomocy,   
  6.  animowania aktywności i rozwoju osobistego w oparciu o indywidualne potrzeby                          i możliwości seniora /seniorki, 
  7. animowania integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym, 
  8. promowania wolontariatu międzypokoleniowego. 

§ 3. ZASADY UCZESTNICTWA I REKRUTACJI 

  1. Uczestnikiem   Klubu „Senior+”  w Redzie może zostać  mieszkaniec Gminy Miasta Reda, który ukończył 60 lat i jest osobą nieaktywną zawodowo.  
  2. Uczestnictwo w Klubie jest odpłatne na zasadach określonych   uchwałą Nr LXXI/696/2024 Rady Miejskiej w Redzie z dnia  25 stycznia 2024 r w  sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia dla osób z terenu Gminy Miasto Reda ( Dz.Urz. Woj. Pom. z 2024r poz. 1064 ) oraz ustawą o pomocy społecznej i wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego.
  3. Odmowa przeprowadzenia wywiadu środowiskowego skutkuje pozostawieniem deklaracji     bez rozpoznania.
  4. Dokumentami rekrutacyjnymi , które należy złożyć w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie, ul. Derdowskiego 25 ( w godzinach pracy Ośrodka ) w miesiącu październik/listopad  każdego roku kalendarzowego są:
  1. deklaracja uczestnictwa w Klubie „Senior+” w Redzie, stanowiąca załącznik nr 1
    do niniejszego Regulaminu, 
  2. informacja o zapoznaniu się z treścią klauzuli  informacyjnej w zakresie rekrutacji 

i uczestnictwa w Klubie „Senior+” w Redzie oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z zasadami określonymi   w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego           i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych         oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) – 

Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r., stanowiąca załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu

5.Pierwszeństwo w uczestnictwie w zajęciach mają osoby, które nie korzystały ze wsparcia „Klubu  

      Senior+” w Redzie. Decyzję o wyborze uczestników podejmuje  Dyrektor Miejskiego Ośrodka 

       Pomocy Społecznej w Redzie, biorąc pod uwagę kolejnosc zgłoszeń.

  1. Osoby, które spełniają wymogi, lecz nie zostaną zakwalifikowane do udziału w zajęciach Klubu z powodu braku miejsc zostaną umieszczone na liście rezerwowej. 
  2. Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi. Osoba rekrutująca do udziału w zajęciach Klubu zobowiązana jest do podania informacji zgodnych ze stanem faktycznym oraz do wypełnienia dokumentów w sposób kompletny i czytelny.
  3. Uczestnictwo w zajęciach Klubu „Senior+”  ustaje  w sytuacji:  
  1. zgłoszenia przez seniora / seniorkę rezygnacji z uczestnictwa w Klubie, 
  2. śmierci członka klubu, 
  3. nieusprawiedliwionej nieobecności uczestnika, jeżeli nieobecność taka trwa przez  14              i więcej dni w miesiącu.  
  1. Skreślenia z listy uczestników z wymienionych powodów dokonuje Dyrektor  MOPS w Redzie na wniosek Kierownika Klubu „Senior+”.
  2. Dyrektor MOPS w Redzie zastrzega sobie prawo do skreślenia uczestnika z listy zajęć Klubu     w przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu.
  3. W razie wolnego miejsca składa się propozycję uczestnictwa w zajęciach pierwszej osobie 

z listy rezerwowej. Osoby z listy rezerwowej są ponadto uprawnione do uczestnictwa 

w zajęciach w ramach zastępstwa w związku z usprawiedliwioną nieobecnością uczestnika.

§ 4. ZAKRES DZIAŁANIA KLUBU „SENIOR+”

  1. Oferta Klubu „Senior+” w Redzie obejmuje: 
  1. usługi o charakterze bytowym: miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego
    i aktywnego spędzania czasu, dostęp do gorących i zimnych napojów (herbata, kawa, woda)   oraz jeden gorący posiłek dziennie. 
  2. usługi wspomagające: organizacja czasu wolnego, stworzenie warunków do samopomocy,  umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych
    i integracyjnych,  rozwój pasji i zainteresowań, itp.,  zaspokojenie potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich (w tym m.in.  umożliwienie uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych oraz spotkaniach okolicznościowych, itp.), kształtowanie postawy prozdrowotnej,  stworzenie warunków do rozwoju integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym oraz do wolontariatu międzypokoleniowego.  
  3. Usługi o charakterze wspomagającym świadczone są przez kadrę merytoryczną Klubu             oraz przez specjalistów zaangażowanych do realizacji poszczególnych form wsparcia. 

§ 5. ORGANIZACJA  KLUBU „SENIOR+”

  1. Klub „Senior+” w Redzie funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach
    od 7.30 do 15.30. Zajęcia prowadzone są z podziałem  na dwie grupy. 
  2. W uzasadnionych sytuacjach Klub może realizować swoje działania także w innych godzinach, bez podziału na grupy. 
  3. Zajęcia w Klubie organizowane są w formie:  warsztatów tematycznych i spotkań ogólnych: prelekcji, odczytów, wycieczek, wizyt studyjnych, imprez okolicznościowych, spotkań integracyjnych, udziału w ogólnodostępnych lub dedykowanych imprezach artystycznych, kulturalnych i sportowych, itd. oraz innych formach rozwoju, rekreacji i wypoczynku. 
  4. Bezpośredni nadzór nad działalnością Klubu sprawuje Kierownik Klubu „Senior+” . 
  5. Zwierzchni nadzór nad funkcjonowaniem Klubu sprawuje Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej   w Redzie. 

§ 6. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW KLUBU „SENIOR+”

  1. Uczestnik  Klubu ma prawo do: 
  1. czynnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć oferowanych w Klubie i poza jego siedzibą pod warunkiem braku przeciwwskazań zdrowotnych, 
  2. promowania i wykorzystywania swojego potencjału i doświadczenia,  
  3. udziału w wolontariacie międzypokoleniowym,  
  4. korzystania z materiałów i sprzętu przeznaczonych do terapii zajęciowej w obecności osoby upoważnionej do prowadzenia zajęć.   
  1. Uczestnik Klubu  ma obowiązek:  
  1. aktywnego uczestniczenia w organizowanych formach aktywności i zajęciach,
  2. poszanowania prawa do godności, wolności i intymności innych uczestników,
  3. dbania o mienie Klubu, pomieszczenia, sprzęty i materiały służące uczestnikom oraz korzystania z nich zgodnie z przeznaczeniem,  
  4. dbania o estetykę i zachowanie czystości w pomieszczeniach Klubu i innych pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia dla uczestników, 
  5.  zachowania kultury osobistej,  
  6.  przestrzegania przepisów bhp, ppoż. i sanitarnych 
  7. natychmiastowego zgłaszania kadrze Klubu wszystkich zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i uszkodzeń,   
  8.  stosowania się do wskazówek kadry i innych osób upoważnionych do prowadzenia zajęć, 
  9. ponoszenia odpowiedzialności za szkody w mieniu spowodowane działaniem umyślnym.  
  1. Uczestnikom Klubu zabrania się: 
  1. pobytu w siedzibie Klubu poza  godzinami jego funkcjonowania,
  2. wnoszenia na teren Klubu i spożywania alkoholu i innych środków psychoaktywnych,  
  3. pobytu na terenie Klubu po spożyciu alkoholu lub innych środków psychoaktywnych, 
  4. palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi na zewnątrz placówki,  
  5. wynoszenia poza placówkę sprzętów i wyposażenia Klubu,   
  6. samodzielnego usuwania zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i usterek,    
  7. wprowadzania na teren Klubu osób nieupoważnionych,  
  8. wprowadzania na teren Klubu zwierząt, 
  9. wnoszenia na teren Klubu rzeczy, sprzętów, gotówki, dokumentów zbędnych 
    w trakcie pobytu lub nie będących własnością uczestnika, szczególnie o dużej wartości.  

§ 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Uczestnik Klubu zobowiązany jest do zapoznania się  z niniejszym Regulaminem i do przestrzegania jego postanowień, co potwierdza złożeniem stosownych oświadczeń, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu.  
  2. Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste, sprzęty, gotówkę lub dokumenty wniesione przez uczestnika  na teren  placówki.  
  3. W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie decyzję podejmuje Dyrektor  MOPS
    w Redzie.   
  4. Zmiany Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.   

Do pobrania: