Klubu Senior + w Redzie
§ 1. INFORMACJE OGÓLNE
- Niniejszy Regulamin określa zasady funkcjonowania i organizacji Klubu „Senior+”
w Redzie, zwanego dalej Klubem. - Klub jest miejscem spotkań mieszkańców Gminy Miasto Reda w wieku 60 i więcej lat, nieaktywnych zawodowo.
- Klub funkcjonuje w ramach struktury Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie.
- Nadzór nad działalnością Klubu „Senior+” sprawuje Dyrektor Miejskiego Ośrodku Pomocy Społecznej w Redzie.
- Siedzibą Klubu są pomieszczenia w budynku Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ul. Łąkowej 59 w Redzie.
- Klub dysponuje 15 miejscami. Uczestnictwo obejmuje udział w zajęciach „Klubu Senior +” w okresie kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych ( od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego).
- Miesięczny harmonogram zajęć podawany jest do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej MOPS w Redzie (www.mopsreda.pl).
- Klub działa zgodnie z przepisami: ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Programu Wieloletniego „Senior+” oraz niniejszego Regulaminu.
§ 2. CELE KLUBU „SENIOR+” w Redzie
- Klub „Senior+” w Redzie jest ośrodkiem wsparcia dla seniorów w rozumieniu przepisu
art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. - Celem głównym Klubu „Senior+” w Redzie jest aktywizacja społeczna, integracja, włączanie społeczne osób starszych do społeczności lokalnej oraz organizacja wspólnego spędzania czasu wolnego przez seniorów.
- Cele szczegółowe Klubu to: poprawa stanu psychofizycznego uczestników, zapewnienie wsparcia i stworzenie odpowiednich warunków do różnych form aktywności i integracji seniorów, zapewnienie wsparcia i stworzenie warunków do samopomocy i aktywności seniorów jako liderów społeczności lokalnej, rozwój systemu pomocy środowiskowej dla seniorów.
- Klub nie świadczy usług opiekuńczych i nie świadczy opieki osobom niesamodzielnym.
- Uczestnictwo w Klubie odbywa się na zasadach:
- poszanowania podmiotowości każdego uczestnika i uczestniczki, poszanowania godności, wolności i intymności uczestników,
- zapewnienia uczestnikom poczucia bezpieczeństwa,
- zapewnienia otwartego dostępu do usług,
- promowania potencjału i doświadczenia seniorów,
- motywowania uczestników do samopomocy,
- animowania aktywności i rozwoju osobistego w oparciu o indywidualne potrzeby i możliwości seniora /seniorki,
- animowania integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym,
- promowania wolontariatu międzypokoleniowego.
§ 3. ZASADY UCZESTNICTWA I REKRUTACJI
- Uczestnikiem Klubu „Senior+” w Redzie może zostać mieszkaniec Gminy Miasta Reda, który ukończył 60 lat i jest osobą nieaktywną zawodowo.
- Uczestnictwo w Klubie jest odpłatne na zasadach określonych uchwałą Nr LXXI/696/2024 Rady Miejskiej w Redzie z dnia 25 stycznia 2024 r w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia dla osób z terenu Gminy Miasto Reda ( Dz.Urz. Woj. Pom. z 2024r poz. 1064 ) oraz ustawą o pomocy społecznej i wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego.
- Odmowa przeprowadzenia wywiadu środowiskowego skutkuje pozostawieniem deklaracji bez rozpoznania.
- Dokumentami rekrutacyjnymi , które należy złożyć w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie, ul. Derdowskiego 25 ( w godzinach pracy Ośrodka ) w miesiącu październik/listopad każdego roku kalendarzowego są:
- deklaracja uczestnictwa w Klubie „Senior+” w Redzie, stanowiąca załącznik nr 1
do niniejszego Regulaminu, - informacja o zapoznaniu się z treścią klauzuli informacyjnej w zakresie rekrutacji
i uczestnictwa w Klubie „Senior+” w Redzie oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) –
Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r., stanowiąca załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu
5.Pierwszeństwo w uczestnictwie w zajęciach mają osoby, które nie korzystały ze wsparcia „Klubu
Senior+” w Redzie. Decyzję o wyborze uczestników podejmuje Dyrektor Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Redzie, biorąc pod uwagę kolejnosc zgłoszeń.
- Osoby, które spełniają wymogi, lecz nie zostaną zakwalifikowane do udziału w zajęciach Klubu z powodu braku miejsc zostaną umieszczone na liście rezerwowej.
- Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi. Osoba rekrutująca do udziału w zajęciach Klubu zobowiązana jest do podania informacji zgodnych ze stanem faktycznym oraz do wypełnienia dokumentów w sposób kompletny i czytelny.
- Uczestnictwo w zajęciach Klubu „Senior+” ustaje w sytuacji:
- zgłoszenia przez seniora / seniorkę rezygnacji z uczestnictwa w Klubie,
- śmierci członka klubu,
- nieusprawiedliwionej nieobecności uczestnika, jeżeli nieobecność taka trwa przez 14 i więcej dni w miesiącu.
- Skreślenia z listy uczestników z wymienionych powodów dokonuje Dyrektor MOPS w Redzie na wniosek Kierownika Klubu „Senior+”.
- Dyrektor MOPS w Redzie zastrzega sobie prawo do skreślenia uczestnika z listy zajęć Klubu w przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu.
- W razie wolnego miejsca składa się propozycję uczestnictwa w zajęciach pierwszej osobie
z listy rezerwowej. Osoby z listy rezerwowej są ponadto uprawnione do uczestnictwa
w zajęciach w ramach zastępstwa w związku z usprawiedliwioną nieobecnością uczestnika.
§ 4. ZAKRES DZIAŁANIA KLUBU „SENIOR+”
- Oferta Klubu „Senior+” w Redzie obejmuje:
- usługi o charakterze bytowym: miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego
i aktywnego spędzania czasu, dostęp do gorących i zimnych napojów (herbata, kawa, woda) oraz jeden gorący posiłek dziennie. - usługi wspomagające: organizacja czasu wolnego, stworzenie warunków do samopomocy, umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych
i integracyjnych, rozwój pasji i zainteresowań, itp., zaspokojenie potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich (w tym m.in. umożliwienie uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych oraz spotkaniach okolicznościowych, itp.), kształtowanie postawy prozdrowotnej, stworzenie warunków do rozwoju integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym oraz do wolontariatu międzypokoleniowego. - Usługi o charakterze wspomagającym świadczone są przez kadrę merytoryczną Klubu oraz przez specjalistów zaangażowanych do realizacji poszczególnych form wsparcia.
§ 5. ORGANIZACJA KLUBU „SENIOR+”
- Klub „Senior+” w Redzie funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach
od 7.30 do 15.30. Zajęcia prowadzone są z podziałem na dwie grupy. - W uzasadnionych sytuacjach Klub może realizować swoje działania także w innych godzinach, bez podziału na grupy.
- Zajęcia w Klubie organizowane są w formie: warsztatów tematycznych i spotkań ogólnych: prelekcji, odczytów, wycieczek, wizyt studyjnych, imprez okolicznościowych, spotkań integracyjnych, udziału w ogólnodostępnych lub dedykowanych imprezach artystycznych, kulturalnych i sportowych, itd. oraz innych formach rozwoju, rekreacji i wypoczynku.
- Bezpośredni nadzór nad działalnością Klubu sprawuje Kierownik Klubu „Senior+” .
- Zwierzchni nadzór nad funkcjonowaniem Klubu sprawuje Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Redzie.
§ 6. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW KLUBU „SENIOR+”
- Uczestnik Klubu ma prawo do:
- czynnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć oferowanych w Klubie i poza jego siedzibą pod warunkiem braku przeciwwskazań zdrowotnych,
- promowania i wykorzystywania swojego potencjału i doświadczenia,
- udziału w wolontariacie międzypokoleniowym,
- korzystania z materiałów i sprzętu przeznaczonych do terapii zajęciowej w obecności osoby upoważnionej do prowadzenia zajęć.
- Uczestnik Klubu ma obowiązek:
- aktywnego uczestniczenia w organizowanych formach aktywności i zajęciach,
- poszanowania prawa do godności, wolności i intymności innych uczestników,
- dbania o mienie Klubu, pomieszczenia, sprzęty i materiały służące uczestnikom oraz korzystania z nich zgodnie z przeznaczeniem,
- dbania o estetykę i zachowanie czystości w pomieszczeniach Klubu i innych pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia dla uczestników,
- zachowania kultury osobistej,
- przestrzegania przepisów bhp, ppoż. i sanitarnych
- natychmiastowego zgłaszania kadrze Klubu wszystkich zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i uszkodzeń,
- stosowania się do wskazówek kadry i innych osób upoważnionych do prowadzenia zajęć,
- ponoszenia odpowiedzialności za szkody w mieniu spowodowane działaniem umyślnym.
- Uczestnikom Klubu zabrania się:
- pobytu w siedzibie Klubu poza godzinami jego funkcjonowania,
- wnoszenia na teren Klubu i spożywania alkoholu i innych środków psychoaktywnych,
- pobytu na terenie Klubu po spożyciu alkoholu lub innych środków psychoaktywnych,
- palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi na zewnątrz placówki,
- wynoszenia poza placówkę sprzętów i wyposażenia Klubu,
- samodzielnego usuwania zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i usterek,
- wprowadzania na teren Klubu osób nieupoważnionych,
- wprowadzania na teren Klubu zwierząt,
- wnoszenia na teren Klubu rzeczy, sprzętów, gotówki, dokumentów zbędnych
w trakcie pobytu lub nie będących własnością uczestnika, szczególnie o dużej wartości.
§ 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Uczestnik Klubu zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszym Regulaminem i do przestrzegania jego postanowień, co potwierdza złożeniem stosownych oświadczeń, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu.
- Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste, sprzęty, gotówkę lub dokumenty wniesione przez uczestnika na teren placówki.
- W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie decyzję podejmuje Dyrektor MOPS
w Redzie. - Zmiany Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.